استمناء
موضوعات
شدت بدی استمناء: مشابه زنا- گناه بزرگ- ملعون-
مجازات: مجازات در دنیا- مجازات در آخرت-
کلمه «الاسْتِمْنَاءِ و اسْتَمْنَى» در کتابهای الکافی (ط - الإسلامیة)، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم و وسائل الشیعة بررسی شد.
شدت بدی استمناء
مشابه زنا
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْخَضْخَضَةِ- فَقَالَ هِیَ مِنَ الْفَوَاحِشِ وَ نِکَاحُ الْأَمَةِ خَیْرٌ مِنْهُ.
امام صادق علیه السّلام درباره استمنا فرمودند: استمنا از انواع زنا است و ازدواج با کنیز بهتر از آن است.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ٥، ص ٥٤٠، ح ١
عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَنْکِحُ بَهِیمَةً أَوْ یَدْلُکُ فَقَالَ کُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ فِی هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًى.
عمّار بن موسى گوید: امام صادق علیه السّلام در مورد کسى که با حیوانات نزدیکى مىکند و یا مرتکب استمنا مىشود، فرمود: در تمام این مواردى که مرد، آب خود را در این مورد و شبیه آن بریزد، پس همان زنا است.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ٥، ص ٥٤٠، ح ٣
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى فِی نَوَادِرِهِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ إِثْمٌ عَظِیمٌ قَدْ نَهَى اللَّهُ عَنْهُ فِی کِتَابِهِ- وَ فَاعِلُهُ کَنَاکِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتَ بِمَا یَفْعَلُهُ مَا أَکَلْتَ مَعَهُ فَقَالَ السَّائِلُ فَبَیِّنْ لِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ فِیهِ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ (المؤمنون ٧) وَ هُوَ مِمَّا وَرَاءَ ذَلِکَ. فَقَالَ الرَّجُلُ أَیُّمَا أَکْبَرُ الزِّنَا أَوْ هِیَ فَقَالَ هُوَ ذَنْبٌ عَظِیمٌ قَدْ قَالَ الْقَائِلُ بَعْضُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ بَعْضٍ وَ الذُّنُوبُ کُلُّهَا عَظِیمٌ عِنْدَ اللَّهِ لِأَنَّهَا مَعَاصِیَ وَ أَنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مِنَ الْعِبَادِ الْعِصْیَانَ وَ قَدْ نَهَانَا اللَّهُ عَنْ ذَلِکَ لِأَنَّهَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ وَ قَدْ قَالَ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ (یس ٦٠) إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ (فاطر ٦).
از امام صادق علیه السلام در مورد استمنا سئوال شد؛ حضرت فرمودند استمنا همان اثم عظیم است که خداوند متعال در قرآن از آن نهی کرده است و مانند کسی است که با خود ازدواج می کند. اگر بدانم که کسی استمنا می کند با او هم غذا نمی شوم. پرسشگر سئوال کرد بیشتر توضیح دهید آیا زنا بزرگ تر است یا استمنا؟ حضرت در جواب فرمودند استمنا گناه بزرگی است (ذنب عظیم)، گاهی گفته می شود که بعضی گناهان کوچک تر از برخی دیگر است در حالی که گناهان همگی نزد خداوند بزرگند به خاطر اینکه معصیت خدا تلقی می شوند و خدا دوست ندارد که بندگانش دچار معصیت شوند و به خاطر همین بندگان را از معاصی نهی نموده است چون امر شیطان است و خدا فرموده که شیطان را عبادت نکنید که دشمن شماست.
وسائل الشیعة، ج ٢٨، ص ٣٦٤، ح ٣٤٩٧٨
قَالَ النَّبِیُّ ص: نَاکِحُ الْکَفِّ مَلْعُونٌ.
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: نکاح کننده با کف دستش ملعون است.
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ١٤، ص ٣٥٦، ح ١٦٩٤٨
عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الدَّلْکِ قَالَ نَاکِحُ نَفْسِهِ لَا شَیْءَ عَلَیْهِ.
زراره گوید: از امام صادق علیه السّلام درباره استمنا سؤال کردم. فرمود: کسى که با خودش آمیزش (استمنا) مىکند، چیزى بر او نیست. (یعنى حد ندارد امّا گناه است و احتمال تعزیر نیز مىرود).
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ٥، ص ٥٤٠، ح ٢
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع أُتِیَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَکَرِهِ فَضَرَبَ یَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَیْتِ الْمَالِ.
امام صادق (ع) فرمود: مردی را پیش حضرت علی (ع) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و به این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آنقدر بر روی دست او زدند که دستش قرمز شد و سپس با بودجه بیت المال او را متأهل نمودند.
وسائل الشیعة، ج ٢٠، ص ٣٥٢، ح ٢٥٨٠٦
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ- وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ.
امام صادق علیه السّلام فرمودند: سه نفر هستند که خدا در قیامت با آنان سخن نمی گوید و به آنان نظر رحمت نمی کند و آنها را پاک نمی کند و برای آنها عذاب دردناکی است: کسی که (در مصیبت و ناسپاسی) محاسن خود را بکند، کسی که با خود نکاح کند (استمنا) و کسی که از پشت لواط بدهد.
وسائل الشیعة، ج ٢٠، ص ٣٥٣، ح ٢٥٨١٠
عَنْ عَلِیِّ بْنِ الرَّیَّانِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع أَنَّهُ کَتَبَ إِلَیْهِ رَجُلٌ یَکُونُ مَعَ الْمَرْأَةِ لَا یُبَاشِرُهَا إِلَّا مِنْ وَرَاءِ ثِیَابِهَا [وَ ثِیَابِهِ] فَیُحَرِّکُ حَتَّى یُنْزِلَ مَاءَ الَّذِی عَلَیْهِ وَ هَلْ یَبْلُغُ بِهِ حَدَّ الْخَضْخَضَةِ؟ فَوَقَّعَ فِی الْکِتَابِ بِذَلِکَ بَالِغُ أَمْرِهِ.
على بن ریّان گوید: مردى طى نامهاى براى امام کاظم علیه السّلام نوشت: با زنى (اجنبى) از روى لباس مباشرت مىکند و آنقدر تحریک مىشود که انزال مىنماید؛ آیا این عمل، استمنا به شمار مىرود؟ امام علیه السّلام در نامه چنین مرقوم فرمود: با این کار، به هر کار زشتى که از آن زن مىخواست رسیده است.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ٥، ص ٥٤١، ح ٤
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَنْکِحُ بَهِیمَةً أَوْ یَدْلُکُ فَقَالَ کُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًا.
امام صادق (ع) درباره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جُنُب می شود فرمود: این کارها و شبه آن زنا هستند.
وسائل الشیعة، ج ٢٠، ص ٣٥٢، ح ٢٥٨٠٥
عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ هِیَ مِنَ الْفَوَاحِشِ وَ نِکَاحُ الْأَمَةِ خَیْرٌ مِنْهُ.
راوى گوید: از امام صادق علیه السّلام دربارۀ استمنا سؤال کردم فرمود: استمنا از انواع زنا است و ازدواج با کنیز بهتر از آن است.
خَضْخَضَة: استمناء با دست را گویند.
وسائل الشیعة، ج ٢٠، ص ٣٥٣، ح ٢٥٨٠٨