احادیث موضوعی

احادیث در موضوعات مختلف به صورت دسته بندی شده از منابع معتبر روایی

احادیث موضوعی

احادیث در موضوعات مختلف به صورت دسته بندی شده از منابع معتبر روایی

این وبلاگ جـهت ارائـه روایـات در موضـوعات مختلف ایجـاد شده است. در هـر موضـوع از روایات، زیر موضوعات مشخص شده و دسته بندی به صورت جزئی تر قرار داده می شود. تمام روایات دارای ترجمه هستند.

آخرین مطالب

روایات درباره دنیا - بخش ٤

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵ ب.ظ

موضوعات دنیا - بخش ٤

اثرات کنار گذاشتن دنیا: عقل، علم و حکمت- آگاهی و کم شدن عیبها- بهشت- همه خیر- شیرینی ایمان- دینداری- آخرت- شیرینى محبت خدا- درست شدن کارها- بی نیازی قلبی- برتری- خشنودی خدا- رسیدن به دنیا- قلب سلیم- ورع- عبودیت خدا- راحتی و آرامش- بزرگی و کرامت- سود بردن-

 

کلمه «دنیا» در کتابهای الکافی، وسایل الشیعه، مستدرک الوسایل و تصنیف غرر الحکم بررسی شد.

 

اثرات کنار گذاشتن دنیا

عقل، علم و حکمت

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که به دنیا زاهد و بى‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانش را بآن گویا سازد و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دار السلام در آورد.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ١

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ أُعْطِیَ زُهْداً فِی الدُّنْیَا فَاقْتَرِبُوا مِنْهُ فَإِنَّهُ یُلَقِّنُ الحِکْمَةَ.

رسول خدا (ص) فرمودند: وقتی دیدید به مردی زهد در دنیا داده شده پس به او تقرب بجویید (نزدیک شوید) چراکه به او حکمت تلقین شده است. (داده شده است.)

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥١، ح ١٣٤٨٨

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَهَا.

رسول خدا (ص) فرمودند: بنده ای در دنیا زهد نورزید مگر آنکه خداوند حکمت را در قلبش ثبت کرد و به عیبهایش بینایش نمود.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥١، ح ١٣٤٨٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنْ مَوَاهِبِ الدُّنْیَا فَقَدِ اسْتَکْمَلَ الْعَقْلَ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسى که خویش را از نعمتهاى دنیا دور کند، پس خرد را کامل کرده است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٣٨، ح ٤٨١٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: کَسْبُ الْعِلْمِ الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: به دست آوردن علم با زهد در دنیا به وجود می آید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٤٣، ح ٩٠

 

آگاهی و کم شدن عیبها

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که به دنیا زاهد و بى‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانش را بآن گویا سازد و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دار السلام در آورد.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ١

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَهَا.

رسول خدا (ص) فرمودند: بنده ای در دنیا زهد نورزید مگر آنکه خداوند حکمت را در قلبش ثبت کرد و به عیبهایش بینایش نمود.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥١، ح ١٣٤٨٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: ازْهَدْ فِی الدُّنْیَا یُبَصِّرُکَ اللَّهُ عُیُوبَهَا وَ لَا تَغْفَلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْکَ.

امام على علیه السّلام فرمودند: در دنیا زهد بورز تا خداوند بدیهاى آن را بر تو روشن گرداند و از آن غافل مشو زیرا دنیا از تو غافل نیست.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٨٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنِ اعْتَبَرَ بِغِیَرِ الدُّنْیَا قَلَّتْ مِنْهُ الْأَطْمَاعُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که به دگرگونیهاى دنیا عبرت گیرد، آزمندیهایش به آن کاسته شود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٤٧٣، ح ١٠٨٠٠

 

بهشت

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که به دنیا زاهد و بى‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانش را بآن گویا سازد و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دار السلام در آورد.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ١

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: ظَفِرَ بِجَنَّةِ الْمَأْوَى مَنْ أَعْرَضَ عَنْ شَهَوَاتِ [زَخَارِفِ‏] الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: به جنّت مأوى دست یافت، کسى که از شهوات دنیا، روى برگردانیده است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٦٨، ح ٣٣١٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: إِنْ کُنْتُمْ لِلنَّعِیمِ طَالِبِینَ فَأَعْتِقُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ دَارِ الشَّقَاءِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: اگر شما جوینده بهشت هستید، خویشتن را از سراى بدبختى رها سازید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٧

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: طَلَاقُ الدُّنْیَا مَهْرُ الْجَنَّةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: رها نمودن دنیا، کابین بهشت است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٩

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: ثَمَنُ الْجَنَّةِ الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: بهاى بهشت، بى رغبتى در دنیاست.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٩٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا قَرَّتْ عَیْنُهُ بِجَنَّةِ الْمَأْوَى.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، چشم او به بهشت روشن گردد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦١٠١

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ لَمْ یَزْهَدْ فِی الدُّنْیَا لَمْ یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ فِی جَنَّةِ الْمَأْوَى.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا زهد نورزد، نصیبى از بهشت نخواهد داشت.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦١٠٢

 

همه خیر

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: جُعِلَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَجِدُ الرَّجُلُ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ فِی قَلْبِهِ حَتَّى لَا یُبَالِیَ مَنْ أَکَلَ الدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِکُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا.

امام صادق علیه السلام فرمود: همه خیر در خانه‏ئى نهاده شده و کلیدش را زهد و بى‏رغبتى بدنیا قرار داده‏اند. سپس فرمود: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: مرد شیرینى ایمان را در قلبش نمییابد تا آنکه باکش نباشد که چه کسى دنیا را خورد. آنگاه امام صادق علیه السلام فرمود: شناختن شیرینى ایمان بر دلهاى شما حرامست تا بدنیا بى‏رغبت شود.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ٢

 

شیرینی ایمان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: جُعِلَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَجِدُ الرَّجُلُ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ فِی قَلْبِهِ حَتَّى لَا یُبَالِیَ مَنْ أَکَلَ الدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِکُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا.

امام صادق علیه السلام فرمود: همه خیر در خانه‏ئى نهاده شده و کلیدش را زهد و بى‏رغبتى بدنیا قرار داده‏اند. سپس فرمود: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: مرد شیرینى ایمان را در قلبش نمییابد تا آنکه باکش نباشد که چه کسى دنیا را خورد. آنگاه امام صادق علیه السلام فرمود: شناختن شیرینى ایمان بر دلهاى شما حرامست تا بدنیا بى‏رغبت شود.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ٢

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا وَ فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَهَا وَ مَنْ أُوتِیَهُنَّ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَالَ لَمْ یَطْلُبْ أَحَدٌ الْحَقَّ بِبَابٍ أَفْضَلَ مِنَ الزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ ضِدٌّ لِمَا طَلَبَ أَعْدَاءُ الْحَقِّ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مِمَّا ذَا قَالَ مِنَ الرَّغْبَةِ فِیهَا وَ قَالَ أَ لَا مِنْ صَبَّارٍ کَرِیمٍ فَإِنَّمَا هِیَ أَیَّامٌ قَلَائِلُ أَلَا إِنَّهُ حَرَامٌ عَلَیْکُمْ أَنْ تَجِدُوا طَعْمَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَزْهَدُوا فِی الدُّنْیَا.

امام صادق علیه السلام فرمود: چون خدا خیر بنده‏ئى را خواهد، او را نسبت بدنیا بى‏رغبت و نسبت بدین دانشمند کند؛ و بعیوب دنیا بینایش سازد و بهر که این خصلتها داده شود، خیر دنیا و آخرت داده شده و فرمود: هیچ کس حق را در راهى بهتر از زهد دنیا نجسته است و آن ضد مطلوب دشمنان حق است. راوى گوید عرضکردم قربانت، آنها از چه راه میجویند؟ فرمود: از رغبت بدنیا؛ و فرمود آیا شخص پر صبر کریمى نیست؟ همانا دنیا چند روز اندک است، همانا حرامست بر شما که مزه ایمان چشید جز آنکه نسبت بدنیا بى‏رغبت شوید.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٣٠، ح ١٠

 

دینداری

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع‏ إِنَّ مِنْ أَعْوَنِ الْأَخْلَاقِ عَلَى الدِّینِ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: اخلاقى که بیشتر انسان را کمک بدین میکند، زهد نسبت بدنیاست.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٨، ح ٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ رُزِقَ الدِّینُ فَقَدْ رُزِقَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسی که دین به او روزی شود خیر دنیا و آخرت به او روزی شده است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٨٥، ح ١٣٨٤

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: إِنْ جَعَلْتَ دُنْیَاکَ‏ تَبَعاً لِدِینِکَ أَحْرَزْتَ دِینَکَ وَ دُنْیَاکَ‏ وَ کُنْتَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْفَائِزِینَ.

امام على علیه السّلام فرمودند: اگر دنیایت را به دنبال دینت قرار دهی هم دین و هم دنیایت به دست می آید و در آخرت از رستگاران خواهی بود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٨٥، ح ١٣٩١

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: حَصِّنُوا الدِّینَ بِالدُّنْیَا وَ لَا تُحَصِّنُوا الدُّنْیَا بِالدِّینِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: دین را به وسیله دنیا حفظ کنید و دنیا را با دین حفظ نکنید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٨٥، ح ١٣٩٢

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: سِتٌّ مِنْ قَوَاعِدِ الدِّینِ إِخْلَاصُ الْیَقِینِ وَ نُصْحُ الْمُسْلِمِینَ وَ إِقَامَةُ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ وَ حِجُّ الْبَیْتِ وَ الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: شش چیز از پایه هاى دین است: یقینِ ناب، خیر خواهى براى مسلمانان، بر پاداشتن نماز، پرداختن زکات، حجّ خانه خدا و بى رغبتى به دنیا.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٨٥، ح ١٣٩٤

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ کَرُمَ دِینُهُ عِنْدَهُ هَانَتِ الدُّنْیَا عَلَیْهِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسى که دین نزد او گرامى است، دنیا در پیش او پست است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٣٠، ح ٢٢٢٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: وُفُورُ الْعِوَضِ بِابْتِذَالِ الْمَالِ وَ صَلَاحُ الدِّینِ بِإِفْسَادِ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: فراوانى آبرو به بخشش مال است و صلاح دین با تباهى دنیا است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٣٠، ح ٢٢٣٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: نِظَامُ الدِّینِ مُخَالَفَةُ الْهَوَى وَ التَّنَزُّهُ عَنِ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: آراستگى دین، مخالفت با خواهش نفس و دورى از دنیاست.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٤١، ح ٤٨٩٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا حَصَّنَ دِینَهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، دین خود را نگاه داشته است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٩٧

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ کَانَ فِیهِ ثَلَاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةُ یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَأْتَمِرُ بِهِ وَ یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَنْتَهِی عَنْهُ وَ یُحَافِظُ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَلَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که سه خصلت داشته باشد، دنیا و آخرتش سالم مى ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن عمل کند، از زشتى باز دارد و خود از آن باز ایستد و از حدود الهى پاسدارى کند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٣٣٢، ح ٧٦٤٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: اقْنَعُوا بِالْقَلِیلِ مِنْ دُنْیَاکُمْ‏ لِسَلَامَةِ دِینِکُمْ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ الْبُلْغَةُ الْیَسِیرَةُ مِنَ الدُّنْیَا تُقْنِعُهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: براى سالم ماندن دینتان، به اندکى از دنیاى خود قانع باشید؛ زیرا که مؤمن را اندک کفاف دنیا، قانع مى سازد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٣٩٣، ح ٩٠٧٥

 

آخرت

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: کُلُّ قَلْبٍ فِیهِ شَکٌّ أَوْ شِرْکٌ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِالزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.

امام صادق علیه السلام میفرمود: هر دلى که شکى یا شرکى داشته باشد، ساقط و بى‏ارزش است و آنها (پیغمبر و اولیاء خدا) زهد نسبت بدنیا را خواستند تا دلشان براى آخرت فارغ باشد (زیرا محبت دنیا و آخرت در یک دل جمع نشود).

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٢٩، ح ٥

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ فِی طَلَبِ الدُّنْیَا إِضْرَاراً بِالْآخِرَةِ وَ فِی طَلَبِ الْآخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْیَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْیَا فَإِنَّهَا أَوْلَى بِالْإِضْرَارِ.

رسول خدا صلى اللَّه علیه فرمود، در دنیاجوئى زیان زدن بآخرتست و در آخرت‏جوئى زیان زدن بدنیا، شما بدنیا زیان زنید که آن بزیان رسانیدن سزاوارتر است.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ١٣١، ح ١٢

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ: شِرَارُ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ‏ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیَا غَیْرِهِ.

رسول خدا (ص) فرمودند: بدترین مردم کسی است که می فروشد آخرتش را به دنیایش و بدتر از آن کسی است که آخرتش را برای دنیای دیگری می فروشد.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥، ح ١٣٣٥٤

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: إِنَّ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَقَابِلَانِ‏ وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَیْنَهُمَا کُلَّمَا قَرُبَ‏ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا ضَرَّتَانِ.

امام علی (ع) فرمودند: به راستی که دنیا و آخرت، دو دشمن در مقابل یکدیگر و دو راه متفاوتند. پس هر که دنیا را دوست بدارد و به دنبال آن برود، بغض آخرت را داشته و دشمن آن است و دنیا و آخرت مانند مشرق و مغربند و کسی که بین آن دو حرکت می کند هرچه به یکی نزدیک شود از دیگری دور می گردد و آن دو همواره به یکدیگر زیان می رسانند.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٣٧، ح ١٣٤٥١

عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: لَا تَنَالُونَ الْآخِرَةَ إِلَّا بِتَرْکِکُمُ الدُّنْیَا وَ التَّعَرِّی مِنْهَا أُوصِیکُمْ أَنْ تُحِبُّوا مَا أَحَبَّ اللَّهُ وَ تُبْغِضُوا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ.

رسول خدا (ص) فرمودند: به آخرت دست نمی‌یابید مگر با ترک دنیا و دل کندن از آن؛ شما را سفارش می‌کنم دوست بدارید آنچه را خدا دوست می‌دارد و دشمن دارید آنچه را خدا دشمن می‌دارد.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥٤، ح ١٣٤٩٦

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: أَوْفَرُ النَّاسِ حَظّاً فِی الْآخِرَةِ أَقَلُّهُمْ حَظّاً مِنَ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: پر بهره ترین مردم در آخرت کسانى هستند که بهره آنها از دنیا اندک است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٤

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: أَغْنَى النَّاسِ فِی الْآخِرَةِ أَفْقَرُهُمْ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: بى نیازترین مردم در آخرت، درویش ترین آنها در دنیا است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: أَسْعَدُ النَّاسِ بِالدُّنْیَا التَّارِکُ لَهَا وَ أَسْعَدُهُمْ بِالْآخِرَةِ الْعَامِلُ لَهَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: نیکبخت ترین مردم در دنیا، ترک کننده آن است و نیکبخت ترین آنها در آخرت عمل کننده براى آن است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٦

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: وَ أَزْمَعَ [و إن مع‏] التَّرْحَالَ عِبَادُ اللَّهِ الْأَخْیَارُ وَ بَاعُوا قَلِیلًا مِنَ الدُّنْیَا لَا یَبْقَى بِکَثِیرٍ مِنَ الْآخِرَةِ لَا یَفْنَى.

امام على علیه السّلام فرمودند: بندگان نیکوکار خداوند، عزم کوچ نمودند و اندک دنیا را که باقى نمى ماند به بسیارى آخرت که نابود نمى شود فروختند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٦٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: ظَفِرَ بِفَرْحَةِ الْبُشْرَى مَنْ أَعْرَضَ عَنْ زَخَارِفِ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: به شادمانى بشارت کامیاب گردد کسى که از زشتیهاى دنیا رو گرداند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٧٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ رَغِبَ فِی نَعِیمِ الْآخِرَةِ قَنِعَ بِیَسِیرِ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: شیفته نعمتهاى آخرت، به اندکى از دنیا راضى و خشنود است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٧٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ طَالَ حُزْنُهُ عَلَى نَفْسِهِ فِی الدُّنْیَا أَقَرَّ اللَّهُ عَیْنَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَحَلَّهُ دَارَ الْمُقَامَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسى که در دنیا، اندوهش بر خویشتن به درازا کشد، خداوند در روز قیامت چشمان او را روشن نماید و او را در سراى اقامت، فرود آورد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٧٤

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَا نَقَصَ فِی الدُّنْیَا زَادَ فِی الْآخِرَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: آنچه در دنیا کم کند، در آخرت بسیار است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٧٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَرَارَةُ الدُّنْیَا حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: سختى دنیا، شیرینى آخرت است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٧٦

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: الْأَعْمَالُ فِی الدُّنْیَا تِجَارَةُ الْآخِرَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: اعمال در دنیا، بازرگانى آخرت است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٨٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: ظِلُّ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فِی الْآخِرَةِ مَبْذُولٌ لِمَنْ أَطَاعَهُ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: سایه رحمت خداوند در آخرت بر کسانى افکنده مى شود که در دنیا فرمانبردار او بوده اند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٨٣، ح ٣٤٦١

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: لَا یُنْعَمُ بِنَعِیمِ الْآخِرَةِ إِلَّا مَنْ صَبَرَ عَلَى بَلَاءِ الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: دارای نعمت نمی شود به نعمت آخرت مگر کسی که بر بلاء دنیا صبر کند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٨٤، ح ٦٣٤٥

 

شیرینى محبت خدا

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِذَا تَخَلَّى الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حُبِّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ أَهْلِ الدُّنْیَا کَأَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ إِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حُبِّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ.

امام صادق علیه السلام فرمود: چون مؤمن از دنیا کنار کشد، رفعت پیدا کند و شیرینى محبت خدا را دریابد و نزد اهل دنیا دیوانه نماید، در صورتى که شیرینى محبت خدا بآنها آمیخته شده که بچیز دیگر مشغول نشوند.

 

درست شدن کارها

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى الْفَقْرَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ یَنَلْ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الْآخِرَةُ أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ الْغِنَى فِی قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ.

امام صادق (ع) فرمودند: هر که بامداد کند و روز را بشب رساند و بزرگترین اندوهش دنیا باشد خداى تعالى فقر و پریشانى را جلوى چشمش نهد و کارش را پریشان سازد و بجز بدان چه خداوند روزى او کرده نرسد؛ و هر که بامداد کند و شام کند و بزرگترین اندوهش آخرت باشد خداوند توانگرى و بى‏نیازى در دلش نهد و کارش را منظم کند.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ٣١٩، ح ١٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: فِی الْعُزُوفِ عَنِ الدُّنْیَا دَرْکُ النَّجَاحِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: دریافت پیروزى، در روى گردانى از دنیاست.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٣٩، ح ٢٤٣٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمَصَائِبِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، مصیبتهاى او آسان گردد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦٠٩٩

 

بی نیازی قلبی

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى الْفَقْرَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ یَنَلْ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الْآخِرَةُ أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ الْغِنَى فِی قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ.

امام صادق (ع) فرمودند: هر که بامداد کند و روز را بشب رساند و بزرگترین اندوهش دنیا باشد خداى تعالى فقر و پریشانى را جلوى چشمش نهد و کارش را پریشان سازد و بجز بدان چه خداوند روزى او کرده نرسد؛ و هر که بامداد کند و شام کند و بزرگترین اندوهش آخرت باشد خداوند توانگرى و بى‏نیازى در دلش نهد و کارش را منظم کند.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ٣١٩، ح ١٥

 

برتری

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِذَا تَخَلَّى الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حُبِّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ أَهْلِ الدُّنْیَا کَأَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ إِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حُبِّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ.

امام صادق علیه السلام فرمود: چون مؤمن از دنیا کنار کشد، رفعت پیدا کند و شیرینى محبت خدا را دریابد و نزد اهل دنیا دیوانه نماید، در صورتى که شیرینى محبت خدا بآنها آمیخته شده که بچیز دیگر مشغول نشوند.

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَصَى هَوَاهُ وَ أَفْضَلُ مِنْهُ مَنْ رَفَضَ دُنْیَاهُ‏.

امام على علیه السّلام فرمودند: برترین مردم کسى است که هواى خود را نافرمانى کند و برتر از او، کسى است که دنیا را دور اندازد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٤١، ح ٤٨٧٠

 

خشنودی خدا

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): وَ مَنْ عَرَضَتْ لَهُ دُنْیَا وَ آخِرَةٌ فَاخْتَارَ الدُّنْیَا وَ تَرَکَ‏ الْآخِرَةَ لَقِیَ اللَّهَ وَ لَیْسَتْ لَهُ حَسَنَةٌ یَتَّقِی بِهَا النَّارَ وَ مَنْ أَخَذَ الْآخِرَةَ وَ تَرَکَ الدُّنْیَا لَقِیَ اللَّهَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ.

رسول خدا (ص) فرمودند: هر که دنیا و آخرت به او پیشنهاد شود و دنیا را بر آخرت برگزیند خداوند عزّ و جلّ را بدون هیچ حسنه اى که از آتش نجاتش دهد دیدار کند و هر که آخرت را برگیرد و دنیا را فرو گذارد در روز قیامت خدا را که از وى خشنود است دیدار نماید.

وسائل الشیعة، ج ‏١٥، ص ٣٥٦، ح ٢٠٧٢٩

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): قَالَ رَجُلٌ یَا رَسُولَ اللَّهِ دُلَّنِی عَلَى عَمَلٍ یُحِبُّنِی اللَّهُ وَ یُحِبُّنِی النَّاسُ فَقَالَ ازْهَدْ فِی الدُّنْیَا یُحِبَّکَ اللَّهُ وَ ازْهَدْ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ یُحِبَّکَ النَّاسُ.

مردى نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: اى پیامبر خدا! به کارى راهنمایى ام کن که خدا و مردم بدان سبب دوستم بدارند. حضرت فرمودند: «هرگاه خواستى خداوند دوستت بدارد از دنیا کناره گیری کن و هرگاه خواستى مردم دوستت بدارند از آنچه در دست مردم است صرف نظر کن.»

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥١، ح ١٣٤٨٨

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): خِیَارُکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَزْهَدُکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ أَرْغَبُکُمْ فِی الْآخِرَةِ.

رسول خدا (ص) فرمودند: بهترین شما نزد خدا زاهدترین شما نسبت به دنیا و راغبترین شما به آخرت است.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥١، ح ١٣٤٨٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: اِزْهَدْ فِی الدُّنْیَا تَنْزِلْ عَلَیْکَ الرَّحْمَةُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: در دنیا زهد بورز تا رحمت خدا بر تو فرود آید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٨٤

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَعْتَقَ نَفْسَهُ وَ أَرْضَى رَبَّهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، نفس خود را آزاد کرده و پروردگار خود را خشنود ساخته است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦١٠٠

 

رسیدن به دنیا

عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْکَاظِمِ ع قَالَ: یَا هِشَامُ إِنَّ الْعُقَلَاءَ زَهِدُوا فِی‏ الدُّنْیَا وَ رَغِبُوا فِی الْآخِرَةِ لِأَنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْیَا طَالِبَةٌ مَطْلُوبَةٌ وَ الْآخِرَةَ طَالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ فَمَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْیَا حَتَّى یَسْتَوْفِیَ مِنْهَا رِزْقَهُ وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْیَا طَلَبَتْهُ الْآخِرَةُ فَیَأْتِیهِ الْمَوْتُ فَیُفْسِدُ عَلَیْهِ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتَه‏.

امام کاظم (ع) فرمودند: اى هشام خردمندان از دنیا روگردانیده بآخرت روى آوردند زیرا ایشان دانستند که دنیا خواهانست و خواسته و آخرت هم خواهانست و خواسته و کسى که خواهان آخرت باشد دنیا او را بجوید تا روزیش را بطور کامل از دنیا برگیرد و کسى که دنیا طلبد آخرت او را جوید یعنى مرگش در رسد و دنیا و آخرتش را تباه سازد.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ ١، ص ١٨، ح ١٢

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع‏ إِنَّ عَلَامَةَ الرَّاغِبِ فِی ثَوَابِ الْآخِرَةِ زُهْدٌ فِی عَاجِلِ زَهْرَةِ الدُّنْیَا أَمَا إِنَّ زُهْدَ الزَّاهِدِ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا لَا یَنْقُصُهُ مِمَّا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ فِیهَا وَ إِنْ زَهِدَ وَ إِنَّ حِرْصَ الْحَرِیصِ عَلَى عَاجِلِ زَهْرَةِ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لَا یَزِیدُهُ فِیهَا وَ إِنْ حَرَصَ فَالْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ حَظَّهُ مِنَ الْآخِرَةِ.

امام على علیه السلام: نشانه کسى که خواهان پاداش آخرت است زُهدورزىِ او به زرق و برق این دنیاى گذراست. بدانید که زهدِ زهدورزِ به این دنیا، چیزى از آنچه خداوند در دنیا قسمت او کرده است نمى کاهد هرچند به آن بى میل باشد و آزمندىِ شخص آزمندِ به زرق و برق زندگى دنیا، چیزى در آن [افزون بر آنچه خداوند در دنیا قسمت او کرده است،] بر او نمى افزاید هرچند حرص بورزد. زیان دیده کسى است که از بهره آخرتش محروم گردد.

وسائل الشیعة، ج ‏١٦، ص ١١، ح ٢٠٨٢٩

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: طَالِبُ الْآخِرَةِ یُدْرِکُ مِنْهَا أَمَلَهُ وَ یَأْتِیهِ مِنَ الدُّنْیَا مَا قُدِّرَ لَهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: جوینده آخرت، آرزوى خویش را دریابد و آنچه از دنیا سهم اوست به او خواهد رسید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٤، ح ٢٦٠٢

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: عَلَیْکَ بِالْآخِرَةِ تَأْتِکَ الدُّنْیَا صَاغِرَةً.

امام على علیه السّلام فرمودند: به اندیشه آخرت باش تا دنیا فروتن و خوار به سوى تو بیاید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٤، ح ٢٦٠٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا لَمْ تَفُتْهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، دنیاى او فوت نشود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦٠٩٨

 

قلب سلیم

عَنِ الصَّادِقِ ع: فِی قَوْلِهِ تَعَالَى‏ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ‏ (الشعراء ٢٦: ٨٩) قَالَ هُوَ الْقَلْبُ الَّذِی سَلِمَ مِنْ حُبِّ الدُّنْیَا.

امام صادق (ع) درباره گفتار خدای تعالی که «مگر کسی که قلب سالم بیاورد» فرمودند: آن قلبی است که سالم است از محبت به دنیا.

(تمام آیه این است: مال و فرزند در قیامت نفعی ندارند مگر کسی که قلب سالم بیاورد.)

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٤٠، ح ١٣٤٦٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: صَاحِبِ الْعُقَلَاءَ تَغْنَمْ وَ أَعْرِضْ عَنِ الدُّنْیَا تَسْلَمْ.

امام على علیه السّلام فرمودند: با خردمندان همنشین شو تا غنیمت یابى و از دنیا دورى کن تا سالم مانى.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٤٢٩، ح ٩٧٦٩

 

ورع

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ فِی لَیْلَةِ الْإِسْرَاءِ یَا أَحْمَدُ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَکُونَ أَوْرَعَ النَّاسِ فَازْهَدْ فِی الدُّنْیَا وَ ارْغَبْ فِی الْآخِرَةِ فَقَالَ إِلَهِی وَ کَیْفَ أَزْهَدُ فِی الدُّنْیَا (وَ أَرْغَبُ فِی الْآخِرَةِ) فَقَالَ خُذْ مِنَ الدُّنْیَا خِفّاً مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ اللِّبَاسِ وَ لَا تَدَّخِرْ شَیْئاً لِغَدٍ وَ دُمْ عَلَى ذِکْرِی.

از حضرت امیر علیه‌السلام روایت است که پیامبر (ص) فرمودند خدای تعالی در شب معراج فرمود: ‌ای احمد! اگر دوست میداری که باورعترین مردم باشی، نسبت به دنیا زهد پیشه کن و به آخرت تمایل داشته باش. پرسید: خدایا چگونه زاهدترین باشم؟ فرمود: در دنیا اندکی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌ها برگیر و برای روز بعد ذخیره مکن و بر ذکر من مداومت نما.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٤٨، ح ١٣٤٨٣

 

عبودیت خدا

قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص): مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا.

رسول خدا (ص) فرمودند: عبادت نشده خدا به چیزی برتر از کناره گیری از دنیا.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١٢، ص ٥٠، ح ١٣٤٨٨

 

راحتی و آرامش

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): یَا أَبَا ذَرٍّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرَ وَ مَا أَصْبَحَ فِیهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا وَ هُوَ حَزِینٌ فَکَیْفَ لَا یَحْزَنُ وَ قَدْ أَوْعَدَ اللَّهُ أَنَّهُ وَارِدٌ جَهَنَّمَ وَ لَمْ یَعِدْهُ أَنَّهُ صَادِرٌ عَنْهَا وَ لَیَلْقَیَنَّ أَمْرَاضاً وَ مُصِیبَاتٍ وَ أُمُوراً تَغِیظُهُ وَ لَیُظْلَمَنَّ فَلَا یُنْتَصَرُ یَبْتَغِی ثَوَاباً مِنَ اللَّهِ فَمَا یَزَالُ فِیهَا حَزِیناً حَتَّى یُفَارِقَهَا فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَى إِلَى الرَّاحَةِ وَ الْکَرَامَةِ

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: ای اباذر! دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است و هیچ مؤمنی در دنیا صبح نکند مگر آن که حزین باشد و چرا حزین نباشد که خداوند به وی بیم داده است که حتما به دوزخ در خواهد آمد ولی وعده بیرون شدن از دوزخ حتمی نیست و در دنیا دچار گرفتاری ها و مصیبت ها و رنج های جانگاه می شود و ستم می بیند و کمک نمی شود و دل به ثواب خدا بسته و همواره محزون است تا از دنیا جدا شود و آنگاه است که به راحت و مقام ارجمند نایل آید.

مجموعه ورام، جلد ‏٢، صفحه ٥١

فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ص لِعَلِیٍّ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرِ یَا عَلِیُّ أَوْحَى‏ اللَّهُ إِلَى الدُّنْیَا اخْدُمِی مَنْ خَدَمَنِی وَ أَتْعِبِی مَنْ خَدَمَکِ یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا لَوْ عَدَلَتْ عِنْدَ اللَّهِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ لَمَا سَقَى الْکَافِرَ مِنْهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ یَا عَلِیُّ مَا أَحَدٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى یَوْمَ الْقِیَامَةِ- أَنَّهُ لَمْ یُعْطَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا قُوتاً.

در وصیت رسول خدا (ص) به امام علی (ع) حضرت فرمودند: ای علی (ع)! همانا دنیا زندان مومن و بهشت کافر است. ای علی (ع)! خدا به دنیا دستور داده خدمت کن به کسی که مرا خدمت کند و سخت بگیر به کسی که تو را خدمت کند. ای علی (ع)! اگر دنیا به اندازه بال مگسی نزد خدا ارزش داشت خداوند کافر را از دنیا (حتى) به اندازه جرعه آبى بهره‌مند نمى‌کرد. ای علی (ع)! هیچ کس از ما، از پیشینیان و پسینیان نیست مگر آن که در روز قیامت آرزو مى کند کاش از دنیا بیش از قوتش (خوراک مورد نیازش) به او داده نمى شد.

وسائل الشیعة، ج ‏١٦، ص ١٧، ح ٢٠٨٤٦

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ لَهِیَ عَنِ الدُّنْیَا هَانَتْ عَلَیْهِ الْمَصَائِبُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسى که دنیا را ترک کند، مصیبتها بر او آسان شود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٢٩، ح ٢٢٠٥

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: حُکِمَ عَلَى مُکْثِرِی أَهْلِ الدُّنْیَا بِالْفَاقَةِ وَ أُعِینَ مَنْ غَنِیَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: براى زیاده خواهان اهل دنیا، حاجت و نیاز پیش بینى شده و براى بى نیاز از دنیا، آسایش حکم شده است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٣٧، ح ٢٤١٢

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا الرَّاحَةُ الْعُظْمَى.

امام على علیه السّلام فرمودند: بى رغبتى در دنیا، آسایش بزرگ است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٧٧

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: وَ مَنْ أَحَبَّ الرَّاحَةَ فَلْیُؤْثِرِ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: و هر که آسایش را دوست دارد، پس بى رغبتى را اختیار کند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٨٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: إِنَّکُمْ إِنْ زَهَدْتُمْ خَلَصْتُمْ مِنْ شَقَاءِ الدُّنْیَا وَ فُزْتُمْ بِدَارِ الْبَقَاءِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: همانا اگر در دنیا زهد ورزید، از بدبختى دنیا رهایى یابید و به جهان جاویدان رسید.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٦، ح ٦٠٨٨

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَعْتَقَ نَفْسَهُ وَ أَرْضَى رَبَّهُ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که در دنیا بى رغبت گردد، نفس خود را آزاد کرده و پروردگار خود را خشنود ساخته است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٧٧، ح ٦١٠٠

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ أَحَبَّ السَّلَامَةَ فَلْیُؤْثِرِ الْفَقْرَ وَ مَنْ أَحَبَّ الرَّاحَةَ فَلْیُؤْثِرِ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که سلامتى را دوست دارد، پس نادارى را برگزیند؛ و هر که آسایش را دوست دارد، پس بى رغبتى در دنیا را برگزیند.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٣٦٦، ح ٨٢٤٠

 

بزرگی و کرامت

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ أَحَبَّ رِفْعَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَلْیَمْقُتْ فِی الدُّنْیَا الرِّفْعَةَ.

امام على علیه السّلام فرمودند: کسى که بلند مرتبگى دنیا و آخرت را دوست دارد، پس بلند مرتبگى دنیا را دشمن بدارد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٣٨، ح ٢٤٢٣

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: مَنْ سَلَا عَنْ مَوَاهِبِ الدُّنْیَا عَزَّ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که از نعمتهاى دنیا دورى گزیند، عزیز شود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٣٦٦، ح ٨٢٤١

 

سود بردن

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: الرَّابِحُ مَنْ بَاعَ الْعَاجِلَةَ بِالْآجِلَةِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: سود برنده کسى است که دنیا را به آخرت بفروشد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ١٤٧، ح ٢٦٥٩

قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: خَالِفِ الْهَوَى تَسْلَمْ وَ أَعْرِضْ عَنِ الدُّنْیَا تَغْنَمْ.

امام على علیه السّلام فرمودند: با میل دل خود مخالفت کن تا سالم بمانى و از دنیا دورى کن تا بهره برى.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ٢٤١، ح ٤٨٧٤

 

روایات درباره دنیا - بخش ١

روایات درباره دنیا - بخش ٢

روایات درباره دنیا - بخش ٣

روایات درباره دنیا - بخش ٤

روایات درباره دنیا - بخش ٥

روایات درباره دنیا - بخش ٦

روایات درباره دنیا - بخش ٧

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی